Сторінка психолога
За збереження та зміцнення психічного здоров’я дітей у закладі відповідає практичний психолог – Лопатюк Елеонора Володимирівна. Матеріали та документацію психологічного кабінету впорядковано за такими розділами: нормативно - правовий, навчально - методичний, довідково - інформаційний, обліково-статистичний. Система роботи практичного психолога відображена у плані роботи на поточний рік. У практичного психолога наявний банк психодіагностичних методик для роботи з усіма віковими категоріями дітей, відповідні журнали, які ведуться згідно вимог. Систематично вивчається психологічна готовність вихованців старшої групи до навчання у школі, щотижня у кожній віковій групі проводиться групова корекційна робота – ігри на розвиток пізнавальних процесів.
Значення кольорів та їхній вплив на дитину
(Характеристика кольорів за Світланою Ройз)
Назва кольору
|
Значення кольорів та їхній вплив на дитину |
Червоний | Допомагає подолати інерцію, депресію, страх і меланхолію. Підвищує працездатність і витривалість, зміцнює волю, покращує настрій, сприяє подоланню труднощів. Надмірне використання цього кольору може викликати перезбудження нервової системи, хвилювання, неспокій, головний біль. |
Оранжевий | Викликає невелике збудження, частково сприяє пришвидшенню пульсу. Активізує замкнутих і недовірливих дітей, допомагає їм відкритися, звільнитися від страхів, довіритися і розвинути свої нереалізовані здібності. Настроює на оптимізм і комунікабельність. |
Жовтий | Позитивно впливає на розумові здібності, організованість, дисципліну, увагу до дрібниць. Сприяє концентрації уваги. Забезпечує організму рівновагу і самоконтроль, допомагає досягнути поставленої мети. Підвищує самооцінку. У негативному аспекті жовтий колір сприяє схильності до критики та неприйнятті думки іншого. |
Зелений | Забезпечує рівновагу, гармонію, стабільність та цілісність... Він викликає почуття надії, умиротворення, спокою, допомагає розвіювати негативні емоції. Зменшує серцебиття, внормовує артеріальний тиск. Зелений колір присипляє і заспокоює дітей, які надто розшумілися. Відмова від зеленого вказує на незадоволення своїм емоційним станом. |
Блакитний | Сповільнює пульс і дихання. Втішає, заспокоює душу. Це важливо для дітей, які страждають страхами. Він зменшує емоційний біль, протидіє жорстокості та грубості. Утім перенасичення цим кольором може привести до втоми, печалі та пасивності. |
Синій | Допомагає досягнути внутрішнього спокою, стимулює натхнення, творчість. Це колір самоаналізу та самозаглиблення. Знімає м’язову напругу, зменшує відчуття болю. Застосовується інколи для подолання тривог, неспокою, безсоння. Може допомогти при розумовій перевтомі. Синій колір «призначають» дітям недовірливим та неспокійним, напруженим. Але перенасичення ним може викликати стан тривоги і пригніченості. |
Фіолетовий | Використовують при психічних порушеннях, запальних захворюваннях. Він заспокоює нервову систему і позитивно впливає на сон. Пробуджує у людини бажання духовного зростання. «Передозування» може викликати стан печалі і депресії. |
Рожевий | Заспокоює, викликає відчуття комфорту та затишку. Це колір примирення і добрих почуттів, він допомагає м’яко виходити з конфліктних ситуацій. Надмірність рожевого свідчить про потребу в захисті, надмірну емоційність. |
Коричневий | Консервативний колір. Допомагає відчувати себе захищеним, знімає напругу. Негативний вплив: розчарування, незадоволення, депресія, нав’язливі ідеї. |
Білий | Допомагає звільнитися від того, що заважає. Тонізує, здійснює позитивний вплив на замкнутих та скутих дітей. «Ламає лід» під час спілкування, підвищує самооцінку. Якщо дитина вибирає білий колір, вона готова почати «нове» життя. Надлишок свідчить про неприступність і відчуття вищості над іншими. |
Чорний | Пристрасть до нього свідчить про незгоду зі світом, внутрішній бунт, відсутність у житті дитини чогось важливого. Цей колір затримує рух уперед. Надлишок його свідчить про депресію (часто несвідому). |
Сірий | Керує емоціями, розвиває відчуття міри. У негативному аспекті пов’язаний із печаллю, депресією, хворобою, аскетизмом, схильністю до критики. |
Срібний | Є втіленням жіночності. Заспокоює, зменшує хвилювання, звільняє від емоційної скутості, сприяє залагодженню суперечок. Розвиває уяву і фантазію. Негативний вплив — провокує самообман, дволикість |
Золотий | Символізує владу, чистоту, славу. Кажуть, що золото — застиглі краплі сонячного світла. Цілеспрямовані та активні одержують від золотого кольору додаткову силу. Слабкі можуть не впоратися з тим, що випромінює золотий колір. У своєму негативному прояві викликає недовіру, страх перед поразкою, бажання відмежуватися
|
«Учимося долати агресію»
Маленькі забіяки становлять для дорослих справжню проблему. Що з ними вдіяти? Бити? Але де ж логіка? Агресією карати за агресію, подаючи приклад такої самої агресивної поведінки, що виражена навіть більшою мірою, зовсім неправильно. Читати нотації? Хто хоча б раз це спробував, знає, що це безрезультатно. Не звертати уваги на агресивні витівки малюка? Але ж йому й самому непросто переживати власну поведінку.
Агресія — це тільки верхівка айсберга, тобто процесів, що відбуваються в душі дитини. Щось змушує її говорити злі слова, битися або кусатися.
Щоб допомогти малюкові впоратися з агресією, потрібно навчити його виявляти свій гнів в іншій, прийнятнішій формі. Крім того, неправильно змушувати дитину приховувати свою агресію, лише пропонуючи «не битися», «не кричати», «не ламати». Адже іноді агресія є результатом занадто великої кількості заборон і надмірно вимогливого виховання з боку дорослих.
Вправа 1. Пригоди веселих примар
Ця вправа допоможе агресивній дитині відкрито виявити свою агресію, але зробити це в регламентованому вигляді. Образи примар використані для того, щоб малюк мав можливість опинитися у ролі пустотливої примари, яка жартома дражнить і задирає оточуючих.
Домалюй обличчя цим кумедним маленьким примарам. Вони бешкетують і граються. Яка з примар подобається тобі найбільше? Чому? Зараз я засічу час, і цілих п’ять хвилин ти також можеш галасувати й пустувати так само, як ці маленькі примари.
Вправа 2. Зубато-рогато-колюче…
Вправа допоможе позбутися напруження, агресії, що накопичилася, дасть можливість дитині відкрито виявляти свої почуття. Для повноти ефекту можна малювати на великому аркуші паперу. Не забудьте дати малюкові набір кольорових олівців і вибрати зручне місце для малювання. Не можна критикувати малюнок, а також радити дитині, як малювати краще або правильно.
Запропонуйте малюкові намалювати надзвичайно страшну, злющу, зубату тварину. Щоб вона могла битися, кусатися, брикатися, щипатися. Нехай дитина малює так, як хоче, і стільки, скільки заманеться.
Коли малюк завершить роботу, попросіть його розповісти вам, кого він намалював, який у тварини характер, вона нападає чи захищається.
Вправа 3. Поглянь з боку
Ця вправа вимагає спільного з дорослим обговорення. Малюкові пропонують розглянути кілька ситуацій, у яких є прояв агресії. Не потрібно проводити жодних паралелей з дитячими вчинками. Завдання дорослого полягає лише в тому, щоб переконатися, що дитина правильно розуміє значення певної поведінки. Мета цієї гри: надати малюкові можливість побачити агресивну поведінку з боку і оцінити її. Якщо ви розумієте, що дитина ставиться до таких епізодів некритично, уважає, що агресивна поведінка правильна, ви можете висловити свою точку зору, водночас не нав’язуючи її дитині.
Запропонуйте малюкові розглянути малюнки й розповісти, що він на них бачить. Поставте запитання.
— Що робить хлопчик?
— Як ти вважаєш, навіщо він ламає дерево?
— Він чинить добре чи погано?
— Що б ти йому порадив?
— Як би ти змінив цей малюнок?
Аналогічні запитання ви можете поставити до кожного малюнка.
Вправа 4. Кішка добра, кішка зла
Ця гра спрямована на усвідомлення своїх почуттів, уміння опановувати емоції та управляти своєю агресією.
Запропонуйте малюкові розглянути намальованих кішок. Зверніть увагу, що одна з них дуже добра й ласкава, а інша — зла, дряпається. Скажіть дитині: «Зараз я говоритиму слова «добра кішка» і «зла кішка», а ти по черзі зображуватимеш то одну, то іншу». Після декількох перевтілень запитайте: «Чи складно тобі перетворюватися з доброї кішки на злу? А навпаки? Якою кішкою тобі більше подобається бути?»
Вправа 5. Веселий клоун
Ця вправа допоможе завершити серію наведених вправ позитивним моментом, що запам’ятає малюк. Запропонуйте дитині розфарбувати веселого клоуна і його собаку, придумати клоунові ім’я, а собачці — кличку.